Kategori: Debatt

Systembolaget vinner pris för varumärkeskampanj

Vi läser i WoW Pro News att Systembolaget har fått pris för sitt sätt att vårda sitt varumärke. Intressant läsning. Fredrik Thor, varumärkeschef på Systembolaget säger till WoW: ”Mycket, mycket roligt, men vi firade måttligt.

Alkoholutvecklingen i Sverige 1861-2006

Utvecklingen av alkohol- och tobaksbruk i Sverige

Så här ser utvecklingen ut för alkoholförsäljningen i Sverige: Statistiken visar alkoholförsäljningen i liter alkohol 100 % per invånare 15 år och däröver. Diagrammet visar antalet liter alkohol totalt, respektive fördelat på kategorierna sprit, öl

Systembolaget, monopoly retailer in Sweden

Alkoholkonsumtion Sverige vs. Bulgarien

Håkan Åberg skriver om Bulgarien i sin blog Ad Hoc i Bulgarien. För en tid sedan gjorde han en jämförelse av alkoholkonsumtion i Bulgarien och i Sverige. Den börjar så här: ”Bulgarien nämns ofta i

Carl B Hamilton får svar på tal

I förra numret berättade vi om en artikel i magasinet NEO, där vi motsade myten om Systembolagets förträffliga sortiment. Den artikeln hade resulterat i en hätsk replik från Carl B Hamilton (riksdagsman fp). Han kom

Är alkoholpolitikens åtgärder i enlighet med målen?

”Riksrevisionen inbjuder till ett samtal om problem i den svenska alkoholpolitiken” skriver Alcohol Update. Politikerna verkar inte intresserade av att seriöst titta på den svenska alkoholpolitiken, så det är ju positivt att Riksrevisionen gör det.

När politikerna struntar i politiken rycker Riksrevisionen in

Debatten om svensk alkoholpolitik är ju I allmänhet ganska enahanda och ensidig. Alla är ju överens om den svenska restriktionspolitiken och ingen vågar ifrågasätta t.ex. hur monopolet fungerar. I Alcohol Update, en ofta mycket intressant

DN sällar sig till de alkoholrepressiva

DN skriver idag i sin huvudledare att de anser att det är viktigt att behålla, och stärka, monopolet: ”Där spriten går in …” Ett av de strålande argumenten man framför är Systembolagets utmärkta sortiment. Logiken är

Sveriges effektiva alkoholpolitik

I dagens DN finns en intressant grafik om Sveriges effektiva alkoholpolitik: Antal sjukhusvardade med alkoholrelaterad diagnos. Källa: Patientregistret, Socialstyrelsen (och DN). Man kan ju förstås reagera på sådan information genom att tänka: bäst att införa

Frön till en verklig debatt?

Frön till en verklig debatt? Kan det vara så att det till och med är en liten spirande debatt om monopolet på gång? Två moderata riksdagsledamöter, Olof Lavesson (https://lavesson.blogspot.com/ och mer precist: https://lavesson.blogspot.com/2009/10/dags-att-skrota-systembolagets-monopol.html) och Sofia

Politiker mot monopolet

Fantastiskt. Jag har hittat två politiker som säger att de tycker att monopolet bör avskaffas. Den ene är ”Federly”, riksdagsledamot för Centerpartiet och skriver bloggen, ja, Federly: https://federley.blogspot.com/ Den andre är Mats Sander, moderat riksdagsman,

Debatt om gårdsförsäljning

Det har annars förekommit en hel del debatt i pressen om gårdsförsäljningen. Till exempel: IOGT-NTO (Anna Carlstedt och Kjell-Ove Oscarsson) skriver i Kvällsposten att ”Det är säkert så att det är åtskilligt flera turister som

Upprörande om Systembolaget tycker Hamilton

Jag skrev nyligen en artikel åt tidningen Neo om Systembolaget. Det var en kort artikel så det enda som fick plats var att slå hål på myten om Systembolagets förträffliga, djupa och breda sortiment. De

Fler stölder på Systembolaget

”På tio år har det statliga monopolet blivit en av de mest stölddrabbade butikskedjorna i Västsverige” skriver Göteborgs-Posten. Förklaringen är förstås självbetjäningsbutikerna som nu snart är allenarådande. Ofta är det missbrukare som stjäl i butikerna

”Danskarna super”? De borde nog införa monopol?

”Danmark saknar organiserad brottslighet kring alkoholförsäljning” läser vi i senaste numret av Alcohol Update i en intervju med Jens Holger Helbo Hansen, chefskonsulent och analytiker vi Skatteministeriet i Köpenhamn. Avsaknaden av kriminell alkoholhantering i Danmark

Filtrera eller inte filtrera

Vi har tidigare skrivit om filtrering av vin. Spelar det någon roll? Är det bra eller dåligt? Finns det någon substans i modetrenden med ofiltrerade viner? Här är en intressant artikel av Tim Patterson i

Bankrutt i systemet?

Elke Jung på Vinbanken kommenterar de kommande förändringarna i Systembolagets lanseringspolitik i sitt senaste nyhetsbrev: ”Systembolaget bjöd in journalisterna till en informationsträff med anledning av kommande förändringar i lanseringsstrategin. Framöver blir det färre nyheter men

Kronstam, också, stryker monopolet medhårs

Att få vinskribenter bryr sig om att monopolet i Sverige ger oss ett högst begränsat urval och måttlig kundservice är ju inget nytt. Ingen eller få orkar (?) eller törs (?) ifrågasätta monopolsituationen. Eller är

Hur kommer man med i Systembolagets årsredovisning?

Stryk dem medhårs. En helsida i deras senaste årsredovisning är tillägnad detta citat: ”Systembolaget har på sistone lyckats ge de svenska vinkonsumenterna ett riktigt bra utbud även bland världens bästa viner. Förnyelsen inklusive vinauktionerna har

”Systembolaget står starkare än någonsin”

Det är märkligt. Ju större och starkare man är desto mer behöver man slå sig för bröstet. Verkar det som. Lite som med Putin och Khodorovsky (Lukos Oil)? ”Allt fler vill behålla monopolet, kunderna har

25 miljoner kronor för indoktrinering & propaganda

Det är så mycket pengar som Systembolaget spenderar på sin propagandakampanj för att berätta hur fantastiskt bra de är. Med andra ord: Hur mycket har Systembolaget lagt på annonsering 2008? ”Ja, under 2008 har vi

Carl B Hamilton får svar på tal

I förra numret berättade vi om en artikel i magasinet NEO, där vi motsade myten om Systembolagets förträffliga sortiment. Den artikeln hade resulterat i en

Sveriges effektiva alkoholpolitik

I dagens DN finns en intressant grafik om Sveriges effektiva alkoholpolitik: Antal sjukhusvardade med alkoholrelaterad diagnos. Källa: Patientregistret, Socialstyrelsen (och DN). Man kan ju förstås

Frön till en verklig debatt?

Frön till en verklig debatt? Kan det vara så att det till och med är en liten spirande debatt om monopolet på gång? Två moderata

Politiker mot monopolet

Fantastiskt. Jag har hittat två politiker som säger att de tycker att monopolet bör avskaffas. Den ene är ”Federly”, riksdagsledamot för Centerpartiet och skriver bloggen,

Debatt om gårdsförsäljning

Det har annars förekommit en hel del debatt i pressen om gårdsförsäljningen. Till exempel: IOGT-NTO (Anna Carlstedt och Kjell-Ove Oscarsson) skriver i Kvällsposten att ”Det

Fler stölder på Systembolaget

”På tio år har det statliga monopolet blivit en av de mest stölddrabbade butikskedjorna i Västsverige” skriver Göteborgs-Posten. Förklaringen är förstås självbetjäningsbutikerna som nu snart

Filtrera eller inte filtrera

Vi har tidigare skrivit om filtrering av vin. Spelar det någon roll? Är det bra eller dåligt? Finns det någon substans i modetrenden med ofiltrerade

Bankrutt i systemet?

Elke Jung på Vinbanken kommenterar de kommande förändringarna i Systembolagets lanseringspolitik i sitt senaste nyhetsbrev: ”Systembolaget bjöd in journalisterna till en informationsträff med anledning av

Arkiv månad för månad

Prenumerera på nyhetsbrevet!

25 000 prenumeranter får vinnyheter varje månad. Du också?