Så blir det nu gårdsförsäljning?
Ska man tro en del som skrivits nyligen om gårdsförsäljning av vin och sprit så får man intrycket att allt redan är klart. Det är grönt ljus och snart börjar gårdsförsäljningen. Så är det nu
Ska man tro en del som skrivits nyligen om gårdsförsäljning av vin och sprit så får man intrycket att allt redan är klart. Det är grönt ljus och snart börjar gårdsförsäljningen. Så är det nu
Utredningen om gårdsförsäljning är klar! Den föreslår att det ska bli tillåtet med gårdsförsäljning, dock under begränsade och kontrollerade former. Andra försäljningsställen än Systembolaget (det behöver inte vara en lantgård eller liknande) skulle få tillstånd
Det är spännande med en ny sajt om vin på svenska, som skriver om vinnyheter och som kommenterar och bedömer viner. Det finns ju inte särskilt många att välja på. ”VinNet är en nyhetssajt om
IOGT-NTO reder ut begreppen om gårdsförsäljning: ”Gårdsförsäljning av vin ökar fylleriet” inleds en artikel på deras site. Vi var tidigare lite undrande men nu vet vi: fylleriet i Sverige ökar om man tillåter gårdsförsäljning. Det
Ska man tro en del som skrivits nyligen om gårdsförsäljning av vin och sprit så får man intrycket att allt redan är klart. Det är grönt ljus och snart börjar gårdsförsäljningen. Så är det nu
Förr i tiden fanns det något som kallades en Cru Bourgeois-klassificering i Médoc (Bordeaux). Sen bestämde man sig för några år sedan (2003) för att göra om den och modernisera den. Men tyvärr drabbades man
Systembolaget har nu meddelat att de s.k. DRC-vinerna kommer att börja säljas 19 oktober. Det är ett antal viner från Bourgogneproducenten Domaine de la Romanée Conti som kommer att ”släppas” klockan 10.00 19 oktober. Då
Vissa områden, som uppfyller speciella krav, ska klassas som Grand Cru i Languedoc enligt ett förslag från producentföreningen i Languedoc (CIVL). Man tänker sig att införa två nivåer: Grands Vins du Languedoc och Grands Crus
Några av världens dyraste viner kommer från Domaine de la Romanée Conti i Bourgogne. De kan kosta runt 4000 per flaska. 4000 euro alltså. Systembolaget fick under våren sin leverans av 2006-års årgång. Dock har
Man kan kanske tro att det finns många anledningar till att man tar ett glas vin. Men i själva verket är det ganska enkelt, i alla fall enligt Jörhan Pienitzka. På systembolagets sajt gör Ing-Cathrin
Man kan undra varför Bordeaux 2009 är så dyra. Det är den dyraste årgången någonsin (trots internationell vinkris), med priser som når svindlande höjder: Yquem €540; Lafite, Mouton, Margaux €550; Haut-Brion, Latour €600; Cheval Blanc
Det är förbjudet att ge mängdrabatt på alkohol i Sverige. Det är förbjudet att ha ”kampanjpriser” och liknande. Men om du vill så kan du köpa vin med 40% rabatt på Systembolaget. Mark Majzner gillar
”Torsdagen den 10 juni arrangerar Alcohol Update Forum-Evening ett kvällsseminarium / debattmingel kring frågan om socialt ansvar i alkoholfrågor. Anna Carlstedt, ordförande i IOGT-NTO, är en av talarna. Erika Nylander, VD SVL, och Cecilia Giertta,
Från BKWine-bloggen: Under en period i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet såldes mellanöl i livsmedelsbutiker. En kommentar på Monopolbloggen fick oss att titta närmare på det. Den som skrev kommentaren menade att det
Under en period i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet såldes mellanöl i livsmedelsbutiker. En kommentar på Monopolbloggen fick oss att titta närmare på det. Den som skrev kommentaren menade att det var ett
Tillhör du dem som tar med dig vin, öl eller sprit när du kommer hem från en utlandsresa? Du kanske till och med tycker att det kan vara trevligt vid något enstaka tillfälle handla på
Genmodifierade druvor, eller andra jordbruksprodukter, är ett känsligt kapitel i Europa. En försöksplantering man hade i Alsace blev vandaliserad. Men kanske har det börjat med en lite attitydförändring. På ett seminarium i Bordeaux nyligen uttalade
I nyhetsbrevet WOW News läser vi att ett flertal hjälporganisationer har refuserat hjälp och bidrag från vinfirmor som velat stödja katastrofarbetet i Haiti. SOS Barnbyar är en av dessa (hjärtlösa?) organisationer. ”Vi tar inte emot
Barbro Ström, f.d. inköpsdirektör och vice VD på Systembolaget, har lockats tillbaks in i branschen läser vi i WOW News. Hon blir styrelsemedelm i den nystartade vinfirman Stockholm WineLab. ”[Hon] blir en stor tillgång” säger
På Politikerbloggen har den moderate riksdagskandidaten Johnny Munkhammar skrivit en debattartikel om Systembolaget, monopolet och dess propagandakampanjer. Läs den här: ”Dra tillbaka den falska kampanjen, Systembolaget!”. Missa inte kommentarerna. Vi återkommer om detta när vi
Kommer du ihåg Systembolagets ”vikingkampanj”? Den där vi fick veta att vi svenskar uppfunnit världens bästa sätt att sälja alkohol. Och att Systembolaget är världens bästa butik. Säkerligen kommer du ihåg den. Den infördes i
Kommer du ihåg Systembolagets ”vikingkampanj”? Den där vi fick veta att vi svenskar uppfunnit världens bästa sätt att sälja alkohol. Och att Systembolaget är världens bästa butik. Säkerligen kommer du ihåg den. Den infördes i
IOGT-NTO reder ut begreppen om gårdsförsäljning: ”Gårdsförsäljning av vin ökar fylleriet” inleds en artikel på deras site. Vi var tidigare lite undrande men nu vet vi: fylleriet i Sverige ökar om man tillåter gårdsförsäljning. Det

Notisen vi publicerade för lite sen om filtrering av vin (bra eller dåligt? Med tanke på trenden idag att stoltsera med ”ofiltrerat” på etiketten för en del viner) gav oss en intressant läsarkommentar. (Kommentarer är
Braskande rubriker i Svenska Dagbladet: ”Allt fler flickor får alkohol hemma” Det är tydligt att vi ska förskräckas av rubriken. (Svenska Dagbladet verkar ha utvecklats till Sveriges främsta anti-alkohol-kampanjverktyg, ett okritiskt språkrör för anti-alkohollobbyn. Undrar
Vilket märkligt resonemang. Men det är uppenbarligen det man tycker är lämpligt på IOGT-NTO, projektet Vit Jul och många med dem. Och låt för allt i världen inte barnen se att du tar ett glas
Ifall du inte redan visste det, Systembolaget och dess monopol är världens bästa sätt att sälja vin och sprit. Det borde du i alla fall veta nu, efter att Systembolaget haft dubbelsidesannons (“Vi är bäst
Det är ju knappast ett budskap som så många vågar yttra i Sverige. Men nyligen har det varit en del diskussion på internet på temat. Det hela började med att Dr Vino (Tyler Coleman) berättade
Vi har också haft en annan debatt online om detta med att dricka vin och annan alkohol. En av Sveriges mer bekanta matskribenter, Lisa Förare Winbladh, skrev en bloggartikel på Taffel.se med titeln ’den ljuva
En av de diskussioner som kom upp på den nyligen avhållna European Wine Bloggers Conference (#EWBC) var ifall vinbloggare bör eller inte bör ta emot smakprover, dvs flaskor som importörer eller producenter skickar till dem
Ska man tro en del som skrivits nyligen om gårdsförsäljning av vin och sprit så får man intrycket att allt redan är klart. Det är
Utredningen om gårdsförsäljning är klar! Den föreslår att det ska bli tillåtet med gårdsförsäljning, dock under begränsade och kontrollerade former. Andra försäljningsställen än Systembolaget (det
Det är spännande med en ny sajt om vin på svenska, som skriver om vinnyheter och som kommenterar och bedömer viner. Det finns ju inte
IOGT-NTO reder ut begreppen om gårdsförsäljning: ”Gårdsförsäljning av vin ökar fylleriet” inleds en artikel på deras site. Vi var tidigare lite undrande men nu vet
Ska man tro en del som skrivits nyligen om gårdsförsäljning av vin och sprit så får man intrycket att allt redan är klart. Det är
Förr i tiden fanns det något som kallades en Cru Bourgeois-klassificering i Médoc (Bordeaux). Sen bestämde man sig för några år sedan (2003) för att
Systembolaget har nu meddelat att de s.k. DRC-vinerna kommer att börja säljas 19 oktober. Det är ett antal viner från Bourgogneproducenten Domaine de la Romanée
Vissa områden, som uppfyller speciella krav, ska klassas som Grand Cru i Languedoc enligt ett förslag från producentföreningen i Languedoc (CIVL). Man tänker sig att
Några av världens dyraste viner kommer från Domaine de la Romanée Conti i Bourgogne. De kan kosta runt 4000 per flaska. 4000 euro alltså. Systembolaget
Man kan kanske tro att det finns många anledningar till att man tar ett glas vin. Men i själva verket är det ganska enkelt, i
Man kan undra varför Bordeaux 2009 är så dyra. Det är den dyraste årgången någonsin (trots internationell vinkris), med priser som når svindlande höjder: Yquem
Det är förbjudet att ge mängdrabatt på alkohol i Sverige. Det är förbjudet att ha ”kampanjpriser” och liknande. Men om du vill så kan du
”Torsdagen den 10 juni arrangerar Alcohol Update Forum-Evening ett kvällsseminarium / debattmingel kring frågan om socialt ansvar i alkoholfrågor. Anna Carlstedt, ordförande i IOGT-NTO, är
Från BKWine-bloggen: Under en period i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet såldes mellanöl i livsmedelsbutiker. En kommentar på Monopolbloggen fick oss att titta
Under en period i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet såldes mellanöl i livsmedelsbutiker. En kommentar på Monopolbloggen fick oss att titta närmare på
Tillhör du dem som tar med dig vin, öl eller sprit när du kommer hem från en utlandsresa? Du kanske till och med tycker att
Genmodifierade druvor, eller andra jordbruksprodukter, är ett känsligt kapitel i Europa. En försöksplantering man hade i Alsace blev vandaliserad. Men kanske har det börjat med
I nyhetsbrevet WOW News läser vi att ett flertal hjälporganisationer har refuserat hjälp och bidrag från vinfirmor som velat stödja katastrofarbetet i Haiti. SOS Barnbyar
Barbro Ström, f.d. inköpsdirektör och vice VD på Systembolaget, har lockats tillbaks in i branschen läser vi i WOW News. Hon blir styrelsemedelm i den
På Politikerbloggen har den moderate riksdagskandidaten Johnny Munkhammar skrivit en debattartikel om Systembolaget, monopolet och dess propagandakampanjer. Läs den här: ”Dra tillbaka den falska kampanjen,
Kommer du ihåg Systembolagets ”vikingkampanj”? Den där vi fick veta att vi svenskar uppfunnit världens bästa sätt att sälja alkohol. Och att Systembolaget är världens
Kommer du ihåg Systembolagets ”vikingkampanj”? Den där vi fick veta att vi svenskar uppfunnit världens bästa sätt att sälja alkohol. Och att Systembolaget är världens
IOGT-NTO reder ut begreppen om gårdsförsäljning: ”Gårdsförsäljning av vin ökar fylleriet” inleds en artikel på deras site. Vi var tidigare lite undrande men nu vet

Notisen vi publicerade för lite sen om filtrering av vin (bra eller dåligt? Med tanke på trenden idag att stoltsera med ”ofiltrerat” på etiketten för
Braskande rubriker i Svenska Dagbladet: ”Allt fler flickor får alkohol hemma” Det är tydligt att vi ska förskräckas av rubriken. (Svenska Dagbladet verkar ha utvecklats
Vilket märkligt resonemang. Men det är uppenbarligen det man tycker är lämpligt på IOGT-NTO, projektet Vit Jul och många med dem. Och låt för allt
Ifall du inte redan visste det, Systembolaget och dess monopol är världens bästa sätt att sälja vin och sprit. Det borde du i alla fall
Det är ju knappast ett budskap som så många vågar yttra i Sverige. Men nyligen har det varit en del diskussion på internet på temat.
Vi har också haft en annan debatt online om detta med att dricka vin och annan alkohol. En av Sveriges mer bekanta matskribenter, Lisa Förare
En av de diskussioner som kom upp på den nyligen avhållna European Wine Bloggers Conference (#EWBC) var ifall vinbloggare bör eller inte bör ta emot
25 000 prenumeranter får vinnyheter varje månad. Du också?