Kategori: Debatt

Sverige – för eller emot fri konkurrens?

”Fri konkurrens ett hett stridsämne” rubricerar Svenska Dagbladet sin artikel om att i det senaste förslaget till nytt konstitutionellt fördrag för EU har Angela Merkel, den nuvarande EU-ordföranden, på förslag av Nicolas Sarkozy, ”smygstrukit” en

Svenskarna ännu mer positiva till monopol…

Så säger Systembolaget. Nu är det ”bara” 43% av svenskarna som tycker att monopolet är dåligt. Stödet för centralstyrning har ökat med åtta procent sedan 2001. Det är märkligt att så många inte tror att

BKWine Brief #43: Appellations and brand names?

Appellations and brand names? Does it serve any useful purpose to have appellations and classifications (by the way, do you know the difference between the two?)? Not an easy question to answer. Yes, it can

Folkhälsoinstitutet avfärdar alkoholens positiva effekter

Enligt Svenska Dagbladet avfärdar Sven Andreasson, chef på statens Folkhälsoinstitut, en ny rapport om den positiva effekten av måttlig alkoholkonsumtion på män med högt blodtryck. Andreasson kallar rapporten ovetenskaplig och menar att ”sådana här studier

Hur många Bourgogner finns det egentligen?

Nu var det ett tag sedan vi skrev något här. Det har varit lugnt på monopolfronten på sistone… Men idag råkade jag på ett litet inlägg i debatten. En vinentusiast om tänkt sig göra en

Lägre skatt minskar konsumtionen

I ett annat meddelande från SVL läser vi om att ”sänkt skatt sänkte konsumtionen”. SVL skriver i sitt pressmeddelande vidare: ” När Danmark sänkte spritskatten rejält för att minska gränshandeln med sprit minskade också den

Sprit- och Vinleverantörsföreningen argumenterar

Sprit- och Vinleverantörsföreningen (SVL) har länge levat ett ganska undanskymt liv men verkar på senare tid ha blivet mer sugen på att synas utåt. Man har t.ex. börjat med en kampanj riktad till politiker. Så

Testa dina alkoholvanor

En ny site skapad av Sprit- och Vinleverantörsföreningen verkar vilja sprida lite diverse information om drickande (det är inte helt lätt att få en klar bild vare sig av vem som står bakom siten eller

Internetbutiker leder till tonårsfylleri. Eller?

En dom i USAs Högsta Domstolen förra året innebar att det blev lättare att sälja vin på internet. Många ”traditionella” handlare menade på att det skulle leda till att många fler tonåringar fick tillgång till

Systembolagets sortiment – igen!

I SBs senaste nyhetsbrev läser vi att det nu finns 2361 märken i det ordinarie sortimentet och 3882 i beställningssortimentet (för de som lyckas beställa dem i butiken). Det är ungefär lika många som i

Andra tycker om Systembolagets Lilla Monopolanalys

Tills vi själva provat Systembolagets nya telefonreklam för att behålla monopolet och sig själv som enda butik, här är vad några andra tyckt om kampanjen: Trettinånting: Anitra ringde MIG! Stockholm Cru: de Contrapropaganda al Régimen

Mer politik och propaganda finansierad av Systembolaget

Systembolagets senaste grepp är ”Systembolagets lilla monopolanalys” (eller ”monopol analys” som det verkar populärt att säga) illustrerat av ett gulligt tecknat porträtt av systembolagschefen. Ring till ett nummer och svara på fem frågor om vad

Är systemet (monopolet) framgångsrikt?

Är systemet framgångsrikt? Ett inlägg i den här tråden fick oss att igen ta en titt på lite statistik. Låt oss titta på hur den svenska alkoholpolitiken varit framgångsrik. Enligt statistik från ”OECD Health Data

Systembolagets fantastiska sortiment. Av Bourbon.

Råkade hitta en liten historia skriven av en bourbon-fantast. Han hade också ”upptäckt” Systembolagets illusoriska ”stora” sortiment: Idag fick jag för mig att köpa en flaska Wild Turkey. Maj månad och Kentucky Derby närmar sig

Vad tycker du om monopolet? – Omröstning

Vi har gjort en omröstning där du kan rösta om monopolet. I högermarginalen finns två frågor: inte längre tillgangligt Tycker du att vi ska ha monopol? Vad är viktigaste fördelen med monopol? Den andra frågan

En bra Bourgogne?

Vi fick en fråga i Vinforumet (se här) avslutat om ett tips på en bra och lagringsduglig Bourgogne i prisklassen 150-350 kr. Det ledde till att vi tog en titt på urvalet av bourgogneviner i det

Anitra har rätt

Mer från online-chatten som följde Systembolagets årsstämma: Fråga, Peder Molin: Känns det inte lite som dubbelmoral med Systembolagets monopol med tanke på statliga V&S som köper upp verksamhet utomlands. Svar, Anitra Steen: Jo, det undergräver

Anitra Steens personalrabatt på Systembolaget

Från online-chatten som följde Systembolagets årsstämma: Fråga, Ted: Har du personalrabatt på Systembolaget? Svar, Anitra Steen: Nej, men jag brukar få påsen gratis om försäljaren känner igen mig

45 % av svenskarna vill inte ha monopol

…Läser vi i pressmeddelandet från Systembolagets årsstämma. Fast där står förstås att 55% har svarat ”ja” i en SIFO-undersökning på frågan om Systembolaget ska behålla monopolet på försäljning av alkohol. Systembolaget lyckönskar sig med att

Sverige – för eller emot fri konkurrens?

”Fri konkurrens ett hett stridsämne” rubricerar Svenska Dagbladet sin artikel om att i det senaste förslaget till nytt konstitutionellt fördrag för EU har Angela Merkel,

Lägre skatt minskar konsumtionen

I ett annat meddelande från SVL läser vi om att ”sänkt skatt sänkte konsumtionen”. SVL skriver i sitt pressmeddelande vidare: ” När Danmark sänkte spritskatten

Testa dina alkoholvanor

En ny site skapad av Sprit- och Vinleverantörsföreningen verkar vilja sprida lite diverse information om drickande (det är inte helt lätt att få en klar

Systembolagets sortiment – igen!

I SBs senaste nyhetsbrev läser vi att det nu finns 2361 märken i det ordinarie sortimentet och 3882 i beställningssortimentet (för de som lyckas beställa

En bra Bourgogne?

Vi fick en fråga i Vinforumet (se här) avslutat om ett tips på en bra och lagringsduglig Bourgogne i prisklassen 150-350 kr. Det ledde till att

Anitra har rätt

Mer från online-chatten som följde Systembolagets årsstämma: Fråga, Peder Molin: Känns det inte lite som dubbelmoral med Systembolagets monopol med tanke på statliga V&S som

Anitra Steens personalrabatt på Systembolaget

Från online-chatten som följde Systembolagets årsstämma: Fråga, Ted: Har du personalrabatt på Systembolaget? Svar, Anitra Steen: Nej, men jag brukar få påsen gratis om försäljaren

45 % av svenskarna vill inte ha monopol

…Läser vi i pressmeddelandet från Systembolagets årsstämma. Fast där står förstås att 55% har svarat ”ja” i en SIFO-undersökning på frågan om Systembolaget ska behålla

Arkiv månad för månad

Prenumerera på nyhetsbrevet!

25 000 prenumeranter får vinnyheter varje månad. Du också?