The Châteauneuf-du-Pape Wine Book

Dela / gilla:

The Châteauneuf-du-Pape Wine Book
Av: Harry Karis
Bild & formgivning: Phil Karis
Kavino Book Publishing, www.cdpwinebook.com

Det är på sätt och vis ganska lätt att recensera en bok av den här sorten. Den kommer säkerligen att bli ett standarverk för Châteauneuf-entusiaster under ganska lång tid framöver. Den har nästan 500 sidor och väger drygt två och ett halvt kilo.

Den innehåller nästan allt man kan tänkas vilja veta om Châteauneuf. Harry Karis är egentligen läkare, men fängslades av vinerna från Châteauneuf för ett antal år sedan. Han hittade inte särskilt mycket skrivet om vinerna och producenterna – i alla fall inte tillräckligt för att tillfredsställa hans aptit – så han bestämde sig för att fylla det hålet bland vinlitteraturen själv. Resultatet är imponerande, för att inte säga imposant. Boken berättar om den tidiga historien fram till idag, går in på vintillverkningstekniker och hur de utvecklats, klimat, kommers (båda med en hel del statistik), geografi, jordmån etc. Men själva kärnan i boken är avsnittet om alla producenterna. Och antagligen är det bokstavligen alla. Var och en får en kortare eller längre beskrivning, där Karis berättar om personerna, vingårdarna och vintillverkningen. De flesta illustreras även med en karta som visar vingårdarnas lägen.

Ingen bok är perfekt, så inte heller denna. Visst finns det en del fel (t.ex. är bilden sid 33 från Hermitage och inte från Côte Rôtie). Det är oundvikligt, inte minst i en tegelsten av denna dimension. Men skulle också gärna velat se mer av vad författaren tycker själv – vad är hans favoriter och pärlor? Men det är detaljer. Den som vill veta mer om Châteauneuf, mycket mer, ska absolut läsa den här boken! Bläddra, låt dig inspireras.

Man kan inte låta bli att bli sugen på att prova vinerna och på att åka dit och uppleva landskapet och vingårdarna på nära håll! Karis har också gjort en behändig karta över appellationen i fickformat, som även säljs separat.

Definitivt lättare att ta med sig på resan än boken!

Välj ditt språk. Läs artikeln på:

Skribent: