”Prova, Lagra, Njut” av Anders Melldén | bokrecension

Dela / gilla:

Anders Melldéns nya bok i serien Winesplaining heter ”Prova, Lagra, Njut”. Boken är mer innehållsrik än vad den korta och koncisa titeln indikerar. Men samtidigt beskriver titeln precis vad det handlar om. Först lär man sig hur man provar vin. Sedan köper man viner för att lagra. Allteftersom växer en vinkällare fram som man sedan kan njuta av under, förhoppningsvis, många år. De tre avsnitten ger läsaren en bra inblick i vinets komplexa värld. Vi får oss också till livs lite personliga anekdoter från Anders yrkesliv som sommelier.

Anders gör en grundlig genomgång av hur man provar, vilka aromer man ska leta efter och hur dessa aromer uppstår i vinet. Han beskriver primär-, sekundär-, och tertiäraromer. Denna uppdelning har ett visst intresse även om jag tycker att de olika aromerna ofta går in i varandra.

Hur de olika grundsmakerna – syra, salt, beska och strävhet – känns i vinet behandlas utförligt, liksom fylligheten och alkoholen. Författaren räds inte kemin vilket är bra. Vinframställning bygger till stor del på kemi. Läsaren lär sig vad som räknas som hög syra, hur man känner skillnad på syra och tannin, hur den malolaktiska jäsningen och eklagring påverkar vinet. Avsnittet om oxidation och reduktion är extra intressant idag i och med naturvinernas framfart med minimalt ingripande under vinifieringen.

Intressant är också kapitel om kvalitet och vad det egentligen är. Det är svårt att objektivt bedöma ett vins kvalitet eftersom vi alla har vår personliga smak. Anders nämner BLIK-skalan som WSET (Wine & Spirit Education Trust) använder i sin undervisning. Den innebär att ett kvalitetsvin ska ha balans (B), längd (L), intensitet (I) och komplexitet (K). Vid första anblicken låter det som bra kriterier för ett vin av bra kvalitet. Men, som Anders mycket riktigt påpekar, även dessa fyra saker kan olika personer uppleva på olika sätt och även lätta viner kan vara av bra kvalitet. Intensitet i sig behöver inte vara ett kvalitetstecken. Så BLIK-metoden är – tyvärr eller lyckligtvis – inte ett sätt att objektivt eller neutralt bedöma ett vins kvalitet (vilket vissa tror), även om den kan vara till hjälp för att strukturera tankarna.

”Prova, Lagra, Njut” av Anders Melldén, inuti
”Prova, Lagra, Njut” av Anders Melldén, inuti, copyright BKWine Photography

Anders förklarar också att man kan göra en teknisk bedömning av ett vin, analysera fram att det är felfritt, utan defekter, men, menar han, även om vinet är tekniskt välgjort kan det vara ganska ointressant. Det behöver kombineras med något sorts personlig karaktär. Hur vi sedan upplever vinet i glaset beror också mycket på omständigheterna runt om drickandet. Var dricker vi och med vem?

Att prova olika viner ger oss referenser, vi bygger upp vår egen kunskapsbas, vi lär oss vilka viner vi tycker om. Olika personer tycker om olika viner. Kanske bygger vi också upp en vinkällare. Hos vindrickare finns mycket osäkerhet kring det här med att lagra vin. Man ska inte överdramatisera detta. Att lagra vin är egentligen enkelt, även om det finns några regler som är bra att följa (vi får höra en tragikomisk historia från New York om just detta). Författaren ger praktiska råd och berättar även om vad som händer i vinet kemiskt när det lagras. Det är bra kunskap att ha i bakfickan om man tänker sig att lagra viner en längre tid.

Och sedan, det som vissa tycker är det allra svåraste, när ska jag ta upp vinet från källaren och dricka? Det finns inget enkelt svar på den frågan, tyvärr. Eller mer precist, det finns inte något riktigt svar alls, utan svaret är att det beror på. Men det blir lättare att bestämma om du har läst en bra vinbok. Som den här.

”Prova, Lagra, Njut” av Anders Melldén
”Prova, Lagra, Njut” av Anders Melldén, copyright BKWine Photography

Välj ditt språk. Läs artikeln på: