Vin med adress, av Alf Tumble | bokrecension

Dela / gilla:

Vore det här skönlitteratur så skulle det vara en novellsamling. Som vinbok är det en följd av fristående kapitel om tio av Alf Tumbles favoritdistrikt. Det är en lättläst och trevligt skriven bok som framför allt, hoppas jag, lockar läsaren till nya upptäckter i vinvärlden.

Alf Tumble har valt ut tio av sina favoritdistrikt. Titeln, ”Vin med adress”, syftar på att Tumble tycker sig hitta genuina och originella karaktärer i vart och ett av dessa vindistrikt. När man dricker ett vin härifrån så känns det varifrån det kommer. Nu är det ju sällan så enkelt i vinvärlden, man misstar sig på ursprunget i en blindprovning oftare än att man hittar rätt, även för dessa distrikt. Men det spelar ingen roll, det hör till; vinregionerna som Tumble valt ut är spännande, originella och producerar viner med karaktär.

Vin med adress av Alf Tumble
Vin med adress av Alf Tumble, copyright BKWine Photography

Saint-Joseph, Etna, Mosel, vit Bordeaux, Chinon är några av de regioner Alf berättar om. Det är en blandning av känt och okänt. En gemensam nämnare är att alla förtjänar att få mer uppmärksamhet än vad de idag får. Så Tumbles bok är i allra högsta grad välkommen.

Inte minst eftersom Alf Tumble skriver medryckande och personligt. Varje kapitel inleds med en sida med en kort historia om något personligt som knyter Tumble till just det distriktet. Sedan kommer en introduktion till distriktet, dess druvor och vinstilar osv. Kort sagt en snabb översikt över de viktigaste fakta om distriktet, inte djuplodande, men skrivet på ett annorlunda och personligt sätt. Avslutningsvis ger Tumble ett antal förslag på producenter att prova inklusive några av hans favoriter.

Nästan allt är resultatet av Tumbles egna resor och upptäcktsfärder i dessa vindistrikt. ”Det är svindlande hur stort avtryck ett tredagarsbesök i en vinregion kan göra”, säger han i inledningen. Vi kan inte annat än att hålla med. Men har man inte möjligheten att resa till vindistrikten så kan den här boken vara en mindre tidskrävande ersättning för en vinresa.

Vin med adress av Alf Tumble

Det är i första hand en bok med text. Det finns några vackra stillebenbilder, men de blir mest elegant utfyllnad. Det är Tumbles engagerande texter som gör boken intressant.

Boken är inte helt utan svagheter. Det lättsamma och medryckande språket går ibland överstyr och blir av tonårstidningskaraktär och onödigt pepprat med engelska ord. Urvalet av producenter är intressant men lite väl fokuserat på de internationellt mest trendiga eller mest prestigefyllda producenterna, som det tyvärr så ofta blir i Sverige (exempel, vit Bordeaux: Haut-Brion, Carbonnieux, Smith-Haut Lafitte, Domaine du Chevalier, Larrivet Haut Brion och några till, känns inte så inspirerat när det finns så många andra bra producenter av vit Bordeaux än ”de gamla vanliga”). Men det gör inte boken mindre läsvärd. Var bara medveten om att det finns massor med bra producenter I dessa distrikt utöver de som råkar vara omnämnda.

Vin med adress är en bok som framför allt entusiasmerar och inspirerar läsaren att ge sig ut på upptäcktsfärd bland nya, mindre kända viner och vindistrikt. Läs den och låt dig inspireras.

Vin med adress av Alf Tumble
Vin med adress av Alf Tumble